10 narzędzi ułatwiających pracę z tekstem

Praca wirtualnej asystentki, copywritera, tłumacza lub innej osoby mającej ciągłą styczność ze słowem pisanym, wiąże się w dłuższej perspektywie z optymalizacją procesu tworzenia tekstu. Możemy korzystać z narzędzi offline, jak podczas sprawdzania pisowni w słownikach, jednak umówmy się, nie jest to szybki sposób. Na szczęście powstaje coraz więcej narzędzi, z których możesz korzystać z dowolnego miejsca z dostępem do komputera i Internetu, a które świetnie spełniają swoje zadanie. Jesteś ciekawy co to za narzędzia? Zatem zaczynajmy!

FocusWriter

Spośród proponowanych przeze mnie narzędzi do pracy z tekstem, FocusWriter zdecydowanie jest moim numerem jeden. Korzystam z niego właściwie codziennie, zarówno tworząc teksty dla klientów, jak i spisując pomysły na posty i luźne myśli.

Jego niewątpliwą zaletą i jednocześnie cechą charakterystyczną jest to, że przeznaczony jest do pisania w widoku pełnego ekranu. Dzięki takiej metodzie tworzenia tekstu możemy skupić się w 100% na kreowanej treści, nie będziemy rozpraszani przez inne aplikacje czy wskaźniki.

FocusWriter posiada automatycznie ukrywający się pasek narzędzi, a także możliwość edycji tła. Możemy wybrać jedno z proponowanych lub dodać wybraną grafikę z dysku komputera.

Aplikacja umożliwia korzystanie z podstawowych statystyk dotyczących tworzonego tekstu – ilości znaków i wierszy, a także czasu spędzonego przy pracy. Dzienne limity możemy ustalać samodzielnie, do wyboru mamy liczbę słów lub czas spędzony w aplikacji na tworzeniu tekstu. U mnie domyślny limit ustawiony jest na 30 minut ciągłej pracy.

Poza powyższymi cechami, program oferuje typowe dla edytora tekstu funkcje jak: justowanie, wyszukiwanie i zamianę tekstu, pogrubienie i kursywę czy zmianę języka i podkreślanie błędów.

Dzięki minimalistycznemu interfejsowi oraz przyjaznym funkcjom edycji, opracowanie tekstów staje się przyjemnością. Mam wrażenie, że piszę po kartce papieru ?

OneNote

To sprytne narzędzie stworzone przez Microsofta do tworzenia notatek cyfrowych. Umożliwia organizację notatek, wklejanie materiałów graficznych, pisanie ręczne i wiele innych. Sama obsługa programu jest bardzo intuicyjna, nie sprawia większych problemów.

Aplikacja automatycznie zapisuje i synchronizuje notatki. By mieć dostęp do notatek z dowolnego urządzenia połączonego z Internetem, wystarczy zlokalizować plik w chmurze.

W swoich głównych funkcjach OneNote ma między innymi: możliwość korzystania z gotowych lub tworzenia własnych szablonów, wyciągania tekstu z obrazów, tagowania i wyszukiwania po tagach, porządkowania załączników, prostego kalkulatora, a nawet nagrywania dźwięku/filmu!

Grammarly

To świetne narzędzie dla osób piszących w języku angielskim. Program dostępny jest w formie dodatku do przeglądarki lub w wersji do ściągnięcia na dysk komputera. Grammarly z łatwością wyłapuje literówki, błędy interpunkcyjne, gramatyczne i wiele innych. Jedną z ciekawszych funkcji jest analizowanie tekstu pod względem przystępności dla czytelników.

Darmowe konto podstawowe umożliwia sprawdzanie tak wielu tekstów, jak tylko chcesz, bez ograniczeń czasowych. Jednak by uzyskać dostęp do bardzo przydatnych funkcji (takich jak: wykrywanie błędów w kontekście i budowie zdania, sprawdzanie antyplagiatowe, synonimy wzbogacające słownictwo), trzeba już zapłacić.

Siteliner

Siteliner nie jest typowym narzędziem do sprawdzania tekstu. To usługa online, która pozwala w przejrzysty sposób porównać, czy treści wrzucane na stronę są unikalne, tzn. czy nie zostały skopiowane przez inną stronę.

Rozwiązanie to jest powszechnie znane i używane przez wiele dużych firm w Internecie. Główny cel? Zabezpieczenie zawartości swoich stron internetowych przed kradzieżą. Siteliner jest jednym z najłatwiejszych w użyciu spośród dostępnych narzędzi antyplagiatowych.

Wszystko, co musisz zrobić, by skorzystać z jego funkcji, to wpisać Twój adres URL na stronie Siteliner. Aplikacja wygeneruje raport zawierający wszystkie linki do witryn internetowych, które posiadają skopiowany tekst na swoich stronach.

WordCounter

WordCounter to kolejna propozycja dla osób tworzących treści w języku angielskim. Proste narzędzie, którego celem jest liczenie napisanych słów, znaków oraz podstawowe sprawdzanie struktury gramatycznej. Narzędzie posiada przydatną funkcję automatycznego zapisu.

Warte uwagi jest to, że WordCounter pokazuje 10 najważniejszych słów kluczowych i gęstość tych słów w pisanym artykule. Poza tym nie ma w tym narzędziu żadnej filozofii, posiada ono jedynie niezbędne funkcje. Idealne dla copywriterów i osób, którzy piszą i rozliczają teksty na 1000/1800 zzs. Tylko tyle i aż tyle.

Zecerka

Zecerka to narzędzie, które automatycznie poprawi Twoje teksty zgodnie z polską typografią. Jest serwisem dostępnym online, za darmo i dla każdego. Sprawdzi poprawność użytych skrótów, poprawi przecinki, zaimki dzierżawcze i osobowe, przeniesie spójniki, zmieni cudzysłowy proste na drukarskie… a to tylko nieliczne funkcje. Narzędzie warte poznania!

Przy korzystaniu z tego narzędzia musimy jedynie skopiować nasz tekst do odpowiedniego pola w serwisie, zaznaczyć pożądane funkcje, kliknąć przycisk „POPRAW!” i z powrotem skopiować poprawiony tekst. Prawda, że proste?

LanguageTool

To niepozornie wyglądające narzędzie jest zaawansowanym korektorem tekstów z ogromnymi możliwościami. Dostępne jest w trzech formach: poprzez przeglądarkę internetową, jako rozszerzenie do Worda/LibreOffice oraz jako oprogramowanie komputerowe. Poza wersją w języku polskim narzędzie poprawia teksty m.in. po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, francusku. Aktualnie LanguageTool obsługuje ponad 20 różnych języków. Oprócz korekty stylistycznej, gramatycznej i ortograficznej, aplikacja sprawdzi się w roli korekty typograficznej.

Co wyróżnia to narzędzie na tle podobnych aplikacji? Zaawansowane możliwości korektorskie. Narzędzie pokazuje nie tylko literówki kontekstowe, które dla wielu korektorów są nieczytelne. Poprawia także błędy frazeologiczne, leksykalne, składniowe, interpunkcyjne i typograficzne. Aplikacja wykrywa również tzw. false friends, czyli pary słów w dwóch językach brzmiących tak samo, ale mających zupełnie inne znaczenie.

Gdy wkleimy nasz tekst i wybierzemy język, aplikacja podkreśli znalezione w nim błędy i wyróżni je odpowiednim kolorem. Po kliknięciu podkreślonego wyrazu otrzymamy wyjaśnienie, dlaczego został oznaczony jako błędny. Pojawi się także lista rozwiązań, która pozwala nanieść poprawki.

Synonimy.pl

Gdy zabraknie Ci słowa to słownik synonimów jest narzędziem, z którego możesz i powinieneś korzystać. Ten podany przeze mnie został stworzony przez Wojciecha Broniarka. Synonimy.pl to narzędzie bardzo pomocne dla wszystkich osób zajmujących się pisaniem. Systematyczna praca autora przyczyniła się do stworzenia narzędzia, w którym wciąż pojawiają się nowe hasła.

To ogromna baza słów aktualnych, ale nie tylko. Znajdziemy w nim słowa dawne, wulgaryzmy oraz historyzmy. Każde hasło jest indywidualnie opracowane i rozróżnione według znaczeń.

Wystarczy wejść na stronę internetową lub ściągnąć aplikację na telefon. Słownik synonimów jest dostępny dla telefonów z systemami Android, iOS i Windows Phone. Po wejściu na stronę internetową wpisujemy słowo, dla którego synonimu szukamy, a narzędzie poda nam listę słów bliskoznacznych.

Jasnopis

Są teksty, które czyta się łatwo i przyjemnie. Są też takie, których czytanie jest udręką. Jasnopis powstał właśnie z myślą o tym, by więcej było tych pierwszych. Aplikacja pozwala na mierzenie zrozumiałości tekstów napisanych w języku polskim w skali 1-7. Narzędzie dzięki specjalnym algorytmom ocenia poziom skomplikowania artykułów. Pierwszy poziom oznacza tekst bardzo prosty jak podczas czytania instrukcji obsługi. Każdy następny podnosi teoretycznie wymagane wykształcenie lub obycie ze słownictwem. Poziom siódmy skierowany jest do fachowców oraz osób, które mają wiedzę specjalistyczną. Orientacyjnie wymagane wykształcenie siódmego poziomu to doktorat lub specjalizacja w danej dziedzinie.

Kiedy tworzę artykuły, posty do mediów społecznościowych i inne teksty, z reguły piszę na poziomie 4-5. Staram się pisać językiem prostym (ale nie prostackim), unikam też zbędnego nadęcia. Mogłabym używać bardziej zaawansowanego słownictwa, ale po co? Ten poziom trudności języka zrozumiały jest przez moją grupę docelową, a to jest dla mnie najważniejsze.

Hemingway App

Ostatnia propozycja to angielski odpowiednik wspomnianego wcześniej narzędzia Jasnopis. Istnieje w dwóch formach: poprzez przeglądarkę internetową oraz w wersji instalacyjnej na komputery z systemem Windows i Mac. W wersji internetowej jest darmowa. Za możliwość ściągnięcia aplikacji i korzystanie z niej bez Internetu musimy zapłacić jednorazowo 10 dolarów.

Oprócz standardowych funkcjonalności edycyjnych narzędzie pozwala na wyróżnienie tekstu trzema różnymi śródtytułami. Po wprowadzeniu tekstu aplikacja zaznaczy te elementy, które mogą sprawiać trudność czytelnikowi. Będą to na przykład trudne słowa lub zbyt długie zdania. Niestety aplikacja nie podpowie nam, jak te błędy poprawić. Zaznaczy tylko miejsca, które mogą być niejasne.

Podobnie jak w przypadku poprzedniej aplikacji, Hemingway App również klasyfikuje teksty pod względem ich przejrzystości dla czytelnika. Tekst mieszczący się w zielonej skali jest prosty oraz zrozumiały. Czerwona skala oznacza wysoki poziom skomplikowania. Kolorowe boksy po prawej stronie pokazują fragmenty tekstu, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Narzędzie odpowiednimi kolorami pokaże nam trudniejsze fragmenty. W tej aplikacji zmiany możemy wprowadzać na bieżąco.

Które z proponowanych przeze mnie narzędzi najbardziej przypadło Ci do gustu? A może masz swoje ulubione, które towarzyszy Ci na co dzień? Daj znać w komentarzu!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *